• “Espies en l’arena. Objectiu: Espanya” ha estat guardonada amb el
Premi del Públic
• El Premi Cinema·Rescat al millor treball de documentació és per
“Baix a Mar. Els estius a Torredembarra dels anys 20 als anys 40
del segle XX”
• “Fràgils” ha estat la preferida dels adolescents i ha guanyat el
Premi MemoriJove
La dotzena edició de Memorimage, Festival Internacional de Cinema de Reus ha entregat aquest vespre els Premis Memorimage 2017 al Teatre Bartrina.
El pacto de Adriana de Lissette Orozco ha guanyat el Premi Ciutat de Reus 2017.
La pel·lícula xilena que lliga els secrets més foscos d’una família amb els d’un país ha
estat l’escollida pel jurat format per Jom Pànimes, Jordi Segú i Laia Solanellas.
Per altra banda, el Premi del Públic, patrocinat amb 300€ per Rabassa Arts
Gràfiques, ha estat en aquesta edició per a Espies en l’arena. Objectiu: Espanya
dels directors Pablo Azorín Williams i Marta Hierro. Aquesta producció balear ens
descobreix com el 1943 un grup d’exiliats republicans espanyols al servei de l’Exèrcit
dels Estats Units entra clandestinament a Espanya, una història fins ara desconeguda.
El Premi Cinema·Rescat, que valora el treball de documentació que hi ha darrera de
les pel·lícules, ha estat per Baix a Mar. Els estius a Torredembarra dels anys 20 als
anys 40 del segle XX de la directora Maria Roig i amb treball de documentació de
Pedro Nogales, Núria Canyelles i Maria Roig. El jurat del premi, configurat pels
membres de l’associació Cinema·Rescat Jan Baca, Raül Contel i Encarnació Soler, ha
volgut ressaltar la importància de la pel·lícula perquè: evidencia que la possibilitat que
ens brinda el cinema de guardar la memòria visual col·lectiva, passa primer per
salvaguardar la nostra pròpia i més propera.
Finalment, la pel·lícula Fràgils d’Oriol Gispert, Amanda Sans i Lluís Jené ha estat la
preferida dels alumnes d’institut assistents guanyant així el Premi MemoriJove. La
pel·lícula retrata la història de quatre nenes de quatre continents durant el seu
naixement i el seu primer any de vida. Deu anys després, l’equip de la pel·lícula les va
tornar a trobar per conèixer la situació actual de les seves famílies i els seus països.
En l’any de la capitalitat de la cultura, a la cerimònia de cloenda, el Memorimage ha
volgut posar de relleu el valor del patrimoni audiovisual amb la selecció de 4 peces
d’arxiu. La primera, Joies del CIMIR: esdeveniments de l’any 1931, és una peça
recuperada a través del Centre de la Imatge Mas Iglesias i gràcies a la donació
desinteressada del reusenc Jordi Vall Ciré que recull interessants moments a la
Barcelona de 1931. També s’han projectat dos curts sobre la Barcelona de principis de
segle La Perle de la méditerrannée: Barcelone i Barcelone, principale ville de la
Catalogne, i finalment l’estrena mundial Praga, 21 de agosto que descobreix les
úniques imatges filmades en color de la invasió soviètica de Txecoslovàquia que el
1968 que va acabar amb el règim aperturista de Dubeck i va provocar la primera
fissura en el Taló d’Acer. Les va filmar amb la seva càmera Bolex l’industrial català
Josep Maria Garcia-Planas Vilarrúbia, que es trobava casualment a Praga per negocis.
Daniel Jariod, director artístic del festival, ha volgut destacar, en declaracions prèvies a
la cloenda: “Tot i que les circumstancies en que el festival s’ha de desenvolupat
enguany han estat excepcionals, degut al context social, el públic ha repòs
meravellosament. Hem superat els 2.000 espectadors i els col·loquis han estat molt
enriquidors. L’activa participació dels cineastes ha completat una edició que ha estat
molt especial per tots nosaltres”.
El Memorimage Online, amb una selecció de pel·lícules del Festival, seguirà fins el 8
de desembre a la plataforma Filmin, on els espectadors d’arreu de l’estat podran
seguir gaudint del Festival.