El Festival REC 2023 anuncia els guanyadors. Els membres dels diferents jurats ja han avaluat les pel·lícules de la competició Opera Prima, la que aporta caràcter diferencial al Festival, ja han emès el seu veredicte, que ha donat com a guanyadora el llargmetratge SLOW, de Marija Kavtaradze. La pel·lícula ha rebut el Premi a Millor Pel·lícula pel Jurat Internacional del Festival.
Un dels llargmetratges que ha rebut més atenció per part dels jurats ha estat el llargmetratge sudanès GOODBYE JULIA, que s’emporta Premi a la Millor Pel·lícula per al Jurat de Cineclubs, el Premi del Públic i la menció especial del Jurat Jove del Festival. El film, que signa Mohamed Kordsofani mostra, a través de la relació entre dues dones, un panorama de temes: la culpa, les revelacions, la injustícia, el pes del patriarcat i el conservadorisme, i molt més. Preocupacions que ressonen no només al Sudan sinó també a la resta del món.
Per la seva banda, els membres del Jurat Jove del Festival REC 2023 —que compta enguany amb un grup de quinze integrants— han decidit atorgar el Premi a Millor Pel·lícula a LE RAVISSEMENT, un film procedent de França que, sota la batuta de direcció d’Iris Kaltenbäck, submergeix a l’espectador en qüestions essencials com la soledat, l’amor, o la vida a la gran ciutat amb una gran profunditat psicològica.
Un altre llargmetratge que destaca entre el palmarès de l’edició d’enguany és AMA GLORIA. La pel·lícula dirigida per Marie Amachoukeli-Barsacq recull la relació entre una nena i la seva mainadera i ha rebut les mencions del Jurat de Cineclubs i del Jurat Internacional, que han posat en relleu la proximitat màxima als personatges i els seus detalls més subtils i sentits, sense caure en la sensibleria.
Aquests són els veredictes emesos per cada jurat:
Valoració del Jurat Internacional
Premi del Jurat internacional: SLOW
El jurat considera que el llargmetratge SLOW mereix el Premi a Millor Pel·lícula perquè, en un món tan sexualitzat com erotitzat, resulta commovedor proposar l’amor des d’un lloc diferent, que qüestiona les diferents maneres de relacionar-se i reivindica la sensualitat, la tendresa i l’honestedat. Segons el Jurat Internacional, aquesta pel·lícula destaca per la seva originalitat temàtica, que recorre els límits de la inclusió i despulla la intimitat amorosa de patrons heterosexuals.
Menció especial:
El Jurat Internacional proposa AMA GLORIA com a menció especial per la seva sensibilitat i la seva subtilesa a l’hora de retratar el món a través d’una mirada infantil vulnerable. També destaca que el fet de combinar ficció amb animació aconsegueix una perspectiva fresca i commovedora sobre els vincles familiars.
Membres Jurat Internacional: Andreea Pătru, Paulina Garcia i Mariana Monroy.
Valoració del Jurat de Cineclubs
Premi Jurat Cineclub: GOODBYE JULIA
Els membres del Jurat de Cineclubs consideren que el Premi a Millor Pel·lícula ha de recaure en GOODBYE JULIA, per la seva intel·ligència i solidesa artística i narrativa a l’hora de parlar de dependències i independències, personals i col·lectives, en un context conflictiu.
Menció especial: AMA GLORIA
El Jurat de Cineclubs proposa AMA GLORIA com a menció especial, per la seva sensibilitat en la forma de retratar la infantesa, la tendresa amb què tracta els personatges i la saviesa amb la qual fa de tot això un petit miracle.
Membres Jurat de Cineclubs: Tariq Porter, Leticia Anido i Antoni Mas.
Valoració del Jurat Jove
Premi Jurat Jove: LE RAVISSEMENT
El Jurat Jove escull el Premi a Millor Pel·lícula per LE RAVISSEMENT, un film que, en la seva opinió, mereix aquest reconeixement per com construeix la tensió, la facilitat que té per captar a l’espectador, el ritme, la complexitat emocional i la construcció complexa i profunda dels personatges.
Menció especial: GOODBYE JULIA
El Jurat Jove proposa GOODBYE JULIA com a menció especial per la fotografia i com demostra les realitats paral·leles, per com explica la realitat social a través d’uns personatges potents, pel tema que tracta i la forma de fer-ho, tractant-se d’un problema d’actualitat, i per donar visibilitat a la qüestió social i política que tracta.
Membres Jurat Jove: Erika Sans, Àlex Lorenzo Durán, Lidia Rofes Palacios, Albert Blay León, Albert Poy Ventura, Albert Tejero, Alexandra Subias, Adrià Guasch Camacho, Pau Grande Pedra, Maria Sabaté Garrido, Jaume Bernabeu Volpini, Joaquín G Salas , Helena Callau Blánquez, Marta Fúster Arranz, Sílvia Rodríguez i Figa.
Premi del Públic
Els espectadors de l’edició d’enguany del Festival han guardonat amb el Premi del públic al llargmetratge GOODBYE JULIA, que situa a l’espectador just abans de la segregació de Sudan del sud i ens ubica en la història de dues dones, que encarnen a la seva manera els dos països a punt de separar-se.
Més informació sobre els llargmetratges premiats
SLOW
Lituània, 2023, 104min. Dir. Marija Kavtaradze.
La ballarina Elena i l’intèrpret de llengua de signes Dovydas es troben i de seguida formen un bonic vincle. A mesura que entren a la nova relació, deuen trobar la manera de construir el seu propi tipus d’intimitat.
Amb un ritme deliberadament pausat i cadenciós que evoluciona al llarg de les estacions al ritme d’una exquisida selecció musical, la directora lituana deixa que els cossos parlin en una commovedora dansa de sensacions i sentiments. Movent als seus protagonistes en una suau i seductora coreografia, puntejat per diàlegs sincers i espontanis, la realitzadora sap trobar un nou enfocament a un tema àmpliament tractat al cine: l’amor.
Envolvent i suggestiva, dotada d’una sensibilitat especial, la candidata a l’Òscar 2024 per Lituània és un tendre conte sobre relacions contemporànies, sexualitat, la proximitat de la pell, i sentiments.
GOODBYE JULIA
120′ Sudan. 2023. Dir. Mohamed Kordofani
Immerses en un clima de forta tensió política just abans de la segregació de Sudan del sud, la Mona, una excantant musulmana vol redimir el seu sentiment de culpabilitat contractant la jove i catòlica Lisa com a minyona i acollint-la a ella i el seu fill a casa seva després de la desaparició del seu home. GOODBYE JULIA és la historia de dues dones que encarnen a la seva manera els “dos Sudan” a punt de separar-se.
Mohamed Kordsofani ens presenta una historia personal i íntima emmarcada en un fet històric que va dividir el país i va empènyer a milers de ciutadans a abandonar casa seva en un clima d’odi i enfrontament. I amb aquest teló de fons, dos retrats de dones fortes com la Mona i la Lisa acompanyen el missatge polític de la pel·lícula. A través de la seva vida quotidiana, s’explora un panorama de temes: la culpa, les revelacions, la injustícia, el pes del patriarcat i el conservadorisme, i molt més. Preocupacions que ressonen no només al Sudan sinó també a la resta del món.
LE RAVISSEMENT
97′ França. 2023. Dir. Iris Kaltenbäck.
La Lydia, una llevadora totalment involucrada en la seva carrera, sent que li defuig el sentit de la seva vida. Va ser a causa d’una ruptura, l’embaràs de la seva millor amiga Salomé, o la seva trobada amb el Milos, amb qui podria tenir una potencial nova relació́? Absorbida per la seva feina, i aparentment perduda, aviat haurà̀ de prendre decisions claus a la seva vida, i que marcaran el seu camí́. Família i maternitat, amor i amistat… qüestions universals desdibuixades entre accions, dilemes i moralitats.
Conduïda per la presència encisadora de la Lydia, i per la mà experta d’una directora que fa un gran estudi de personatges, ens veiem atrapats per una apassionant història que com menys sapigueu, millor. Així́ que no us volem ‘robar’ el privilegi de qui la viu per primera vegada.
Amb una entrada tan potent i fascinant a la direcció́ i el guió, tractant temes com la soledat, l’amor, o la vida a la gran ciutat amb profunditat psicològica, la debutant Iris Kaltenbäck confirma que és sens dubte un talent a seguir. Tendra, emotiva i inquietant al mateix temps, LE RAVISSEMENT se t’endú per camins diversos als braços de la Lydia en la seva recerca vital.
AMA GLORIA
84′ França, 2023. Dir. Marie Amachoukeli-Barsacq.
La Cléo, una nena de sis anys, estima la seva mainadera Gloria més que res en el món. Quan la Gloria torna sobtadament a Cap Verd per cuidar dels seus propis fills, la Cléo li fa prometre que es tornaran a veure aviat. Les dues hauran d’aprofitar al màxim l’últim estiu que passen juntes.
AMA GLORIA és una història d’amor i d’afecte, de creixement i comprensió, commovedora i captivadora, que basa la seva força en la senzillesa de saber distingir els petits gestos, el que és important a la vida i a les relacions. Marie Amachoukeli en el seu preciós primer llargmetratge en solitari (guanyà la Camera d’Or de Cannes amb “Mil nits, una boda”, 2014, en codirecció), cerca una proximitat màxima als personatges i els seus detalls més subtils i sentits, sense caure en la sensibleria. Narrada amb la mirada de la Cléo, tot se’ns desvetlla des de la innocència, i la sorpresa del descobriment del món, incloses les decepcions. Les mirades són completades per bells interludis d’animació que recorden que a la infantesa, la imaginació i la realitat conflueixen, creant un món propi i fascinant.