La Fundació Teatre Fortuny restaura uns decorats de 1941

La Fundació Teatre Fortuny ha restaurat i netejat uns decorats teatrals que l’escenògraf, gravador i pintor català Ramon Batlle va crear l’any 1941. Es tracta de 5 telons verticals en els quals hi ha pintats escuts, cavalls i personatges d’estil medieval. Va ser l’actor i director de teatre i cinema barceloní Enric Guitart (1909-1990) qui, abans de morir, els va cedir a la Fundació. Guitart, quan duia a terme les seves activitats teatrals, anava pels teatres amb el seu propi decorat, i aquest n’és un. Un cop desembalat, s’ha aspirat, netejat i guardat correctament, amb el suport i els coneixements tècnics dels Museus de Reus i la seva conservadora, a qui la Fundació li agraeix el seu suport. L’entitat reusenca valora que és un veritable tresor que custodia amb cura perquè sigui un llegat per les generacions futures.
Guitart fou un dels actors pioners del cinema a Catalunya. Fins al 1938 actua en teatre en català a les companyies d’Enric Borràs, Giménez-Nicolau i Vila-Daví, i és deixeble de Margarida Xirgu. El 1995 rep la Creu de Sant Jordi. El seu fons, que va de 1909 a 1999, es conserva al Museu de les Arts Escèniques de Barcelona. Consta de fotografies d’escena i retrats. També inclou retalls de premsa, obres teatrals i programes de mà de la seva trajectòria.
Pel que fa a l’autor del decorat, l’escenògraf, gravador i pintor barceloní Ramon Batlle (1894-1973), entra al taller de Brunet i Pous, deixebles de Soler Rovirosa, amb només 14 anys i s’hi està durant deu anys, al mateix temps que estudia a Llotja. El 1911, el Centre de
Lectura de Reus el premia al concurs d’aprenents d’escenògraf. L’any següent fa la seva primera escenografia per La banda de bastardia, al Teatre de la Joventut Autonomista Catalana. Durant la seva trajectòria, col·labora amb diverses òperes del Gran Teatre del Liceu i amb companyies teatrals com la d’Alejandro Ulloa, amb la qual les seves escenografies arriben a Madrid. De la mateixa manera, el Museu de les Arts Escèniques de Barcelona també conserva el fons de l’escenògraf, que ell mateix va cedir el 1971.
La Fundació, coneixedora d’aquesta possessió, va decidir fa uns dies restaurar els decorats.
Així, es van desembalar, deixar respirar, aspirar i netejar, abans de guardar-los correctament per la seva òptima conservació. Una mostra de la importància que l’entitat reusenca dona a aquests telons, que els qualifica de “tresor que cal custodiar amb cura perquè sigui un llegat per les generacions futures”.

Rate this post

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.