El Circuit Tardor en Dansa arribarà a Cambrils amb una doble programació: Per una banda, aquest diumenge, 6 d’octubre, a les 12 hores, la plaça del Pòsit serà l’escenari de cinc espectacles: Slapstick (Cia. Mar Gómez), ÍOR (Marc Fernández & Julio León), Too much (Elelei), El baile de la zurda (La Cerda) i Topa (Brodas Bros). Per l’altra, el proper diumenge 13 d’octubre, a les 11:30 hores, el Col·lectivo Lamajara portarà a la Vila Romana de la Llosa l’acció de creació de públics compartida Dispositivo Labranza, oberta a tota la població amb inscripció prèvia a cultura@cambrils.cat.
El projecte és una de les deu mesures del Pla d’Impuls de la Dansa 2023-2026, que promou el Departament de Cultura de la Generalitat per enfortir el sector i per incentivar la presència de la dansa professional catalana a tot el país, des de la creació i la producció a l’exhibició i la difusió. En aquest cas, la mesura està liderada per l’Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya (APdC) i per l’Associació de Companyies Professionals de Dansa de Catalunya (ACPDC).
Aquest nou Circuit Tardor en Dansa 2024 vol donar continuïtat a l’edició pilot del 2022, en una versió renovada i ampliada, que recorrerà 12 municipis d’arreu de Catalunya i comptarà amb espectacles d’un total de 15 companyies diferents. L’itinerari va arrencar el 13 de setembre i s’allargarà durant 6 caps de setmana, fins al 27 d’octubre, desplegant dos circuits diferenciats: un per a peces de carrer i un altre per espectacles de sala de petit i mitjà format, a més d’accions formatives i de creació de públics.
Els 12 municipis implicats treballen en forma de tàndem, per proximitat geogràfica, per dedicar un cap de setmana sencer a la dansa i el moviment. Els tàndems seran els següents: Els tàndems seran els següents: Tremp – El Pont de Suert, Valls – Alcover, Riudoms – Cambrils, Tiana – Montgat, Juneda – Les Borges Blanques i Llinars del Vallès – Lloret de Mar.
D’entre les més de 90 propostes presentades a la convocatòria oberta, les companyies seleccionades han estat Laia Santanach, Cia. Silvia Batet, Cia. Roberto G. Alonso, Explica Dansa, Lamajara, Iron Skulls Co, La Cerda, Brodas Bros, Elelei, Zum Zum Teatre, Cia. Mar Gómez, Cia. Jose Manuel Álvarez, Marc Fernández i Julio León, Sandra Macià i Cia LaFonte.
A Cambrils, aquesta iniciativa se suma a la nova mostra “Cambrils en dansa”, impulsada pel Departament de Cultura de l’Ajuntament, que va celebrar la primera edició el passat 2 de juny per en una aposta per donar suport a les companyies professionals, apropar aquest art al públic en general i als joves en particular, i contribuir a crear nous públics. A més, fa més de 20 anys que el municipi celebra el Dia de les Dansa amb la participació de les escoles de dansa.
PROGRAMACIÓ DE CAMBRILS I RIUDOMS
Dissabte 5 d’octubre a les 18h al Casal Riudomenc (Riudoms)
Marúnica (Cia. Roberto G. Alonso)
Diumenge 6 d’octubre a les 12h a Plaça del Pòsit (Cambrils)
Slapstick (Cia. Mar Gómez)
ÍOR (Marc Fernández & Julio León)
Too much (Elelei)
El baile de la zurda (La Cerda)
Topa (Brodas Bros)
Diumenge, 13 d’octubre a les 11:30h a Vila Romana de la Llosa (Cambrils)
Dispositivo Labranza (Lamajara)
ELS ESPECTACLES
Slapstick, de Cia. Mar Gómez
Amb Slapstick transportem a les arts de carrer un curtmetratge còmic sense pantalla sobre un personatge que espera un tren. El nostre personal homenatge al cinema mut, amb figures com Charles Chaplin, Buster Keaton o Harold Lloyd com a principal font d’inspiració. Un espectacle de dansa teatre i clown on cops, caigudes i situacions físicament extremes i inversemblants es poden gaudir en directe de la mà d’un personatge d’una comicitat blanca, que inspira tendresa i humor a parts iguals. I així, darrere els gags que ens poden tornar a fer riure com si fóssim nens, descobrim una gran dosis d’humanitat.
La Cia. Mar Gómez és una companyia de dansa teatre que barreja un estil coreogràfic molt personal amb característiques com la teatralitat, la narrativitat, la poètica de les imatges, el gest, la fisicalitat i, sobretot, un gran sentit de l’humor. La companyia es va crear a Barcelona el 1992 i des de llavors ha estat creant i actuant arreu del món amb els seus espectacles de sala i de carrer, que han despertat una complicitat extraordinària amb el públic. Aquest fet ha portat la companyia a fer nombroses gires nacionals i internacionals i a convertir-se en una companyia referent de la dansa teatre a nivell estatal.
Fitxa artística
Direcció coreogràfica i intèrpret: Xavier Martínez
Assessorament coreogràfic i dramatúrgic: Mar Gómez
Escenografia i vestuari: Cia Mar Gómez
Producció: Marta Riera
Comunicació i suport a producció: Carlota Masvidal
Vídeo: Paolo Frunzio i Juan Luis Ronco
ÍOR, de Marc Fernández & Julio León
No te importància saber d’on venen ni on es dirigeixen, ni tan sols saber si realment arriba a succeir. (ÍOR) és simplement un parèntesi. Una trobada efímera que es dilata en un espai-temps del nostre imaginari i ens arrossega en una espiral de forces contràries que s’ajuden i s’impedeixen mútuament. Un viatge in crescendo entre duresa i fragilitat, dos cossos en la recerca de la simbiosi perfecta que els permeti, junts, continuar avançant.
Marc Fernández neix l’11 de desembre del 1988 a Vilafranca del Penedès, Barcelona. Realitza la seva formació professional a ÀREA, Espai de Dansa i Creació, on es gradua en Dansa Contemporània l’any 2011. Des d’aleshores ha treballat en diverses produccions de les companyies Sagardoy/Bravo – Pla|B| Dansa, Cia. La Taimada, o Nicolas Richinni Company, (Espanya). El 2014 treballa amb Alexander Whitley Dance Company (UK), i s’uneix el 2015 a la companyia Tanz&Kunst Königsfleden (Suïssa). Seguidament, balla amb la Compagnie Peter Agardi (França), abans de tornar a Espanya on ha realitzat els seus últims treballs amb Kernel Dance Theatre, Cia. La Quebrá, Crea Dance Company by Maria Rovira i Cia. Helena Lizari (Espanya). Paral·lelament, ha impartit classes de dansa contemporània a diferents escoles de Barcelona. Nominat al Premi Butaca com a Millor Intèrpret Masculí de Dansa, ha estat en aquests darrers anys quan ha començat a desenvolupar les seves pròpies creacions amb (ÍOR), peça gua peça guanyadora del Primer Premi i Premi del Públic del XVII Certamen Coreogràfic de Sabadell.
Julio León neix el 17 de setembre de 1993 a Granma, Cuba. El 1998 comença la seva carrera com a Gimnasta i és el 2005 quan comença els seus estudis de Dansa a l’ENA – Manuel Muñoz Cedeño on es gradua l’any 2011. Des d’aleshores passa a formar part de la companyia nacional Dansa Contemporània de Cuba fins a l’any 2015. És ballarí fundador de la companyia Acosta Dansa, dirigida per l’artista Carlos Acosta, on roman fins al 2019. Ha ballat internacionalment per a importants coreògrafs com: Jan Linkens, Itzik Galili, Juan Cruz, Justin Peck, Rafael Bonachela, Sidi Larbi, Cristofer Bruce, Maria Rovira, Àngels Margarit, Jorge Crecis i Goyo Montero, entre d’altres. Guanya el 1r premi en la categoria de Solos del Certamen Coreogràfic Masdanza 2021 amb la peça CONTINUUM, coreografia amb què rep també el 2n Premi al XXI Certamen Internacional de Dansa Burgos-Nova York 2022. Actualment, és ballarí freelance i imparteix classes de dansa con de dansa contemporània, body-contact, improvisació, floorwork i acrobàcia per a ballarins.
Fitxa artística
Direcció: Marc Fernández
Coreografia: Marc Fernández i Julio León
Interpretació: Marc Fernández i Julio León/Noé Ferey
Disseny d’il·luminació: Sergi Cerdán
Producció Musical: Roger Subirana
Assistent de Moviment: Yanelis Godoy
Producció Audiovisual: Ferran Planas/Jordi Cabestany
Too much, d’Elelei
De tant que et vull et trac un ull, diu el refrany. I és que, de vegades, ens passem de la ratlla. T’abraço i t’ofego. T’estimo i t’enfonso. Mai sembla prou fins que un dia tot esclata i ens adonem que, un cop més, tot era més senzill del que semblava. En escena, tres presències amb una fiscalitat extrema ens arrossegaran per un roller coaster trepidant. Too much és un espectacle multidisciplinari que, a través de la dansa, el teatre i l’acrobàcia, es qüestiona els rols de poder que apareixen rere les bones intencions. A ritme de swing, drum ‘n’ bass i una guitarra LedZeppeliana els tres protagonistes es deixaran la pell per intentar entendre’ns un cop més. Un espectacle divertit, intens i humà, massa humà.
ELELEI neix el 2019 de la col·laboració entre els artistes Sabrina Gargano (Barletta, Itàlia) i Rafa Jagat (València), unint-los la idea de poder ajuntar els seus propis recorreguts de dansa i teatre, per posar-ho tot en un mateix lloc com a llenguatge disciplinar. Motivats per explicar històries, per preguntar-se el perquè de les coses, i perquè poguessin ser assimilades pel públic neix el 2020 el seu primer treball “A cegues”, guanyant el PRIMER PREMI del festival MAIS IMAGINARIUS de Portugal el 2021 i el PREMI DEL PÚBLIC a el 35 International Choreographic Competition Hannover 2021. A més de “A cegues”, el gener de 2021 creen el film de teatre físic “May you listen?” pertanyent a la formació de la companyia jove de Jasmin Vardimon JV2 a Anglaterra i estrenat al maig 2021. Al maig 2022 estrenen “Marathon” a Sadlers Wells, Londres, com a col·laboració novament de la companyia JV2 de Jasmin Vardimon. “Soy madera”, segona creació de la companyia i co-produîda per Imaginarius festival, va ser estrenada al maig ‘22 al mateix festival. “Too much” s’estrena al març ‘24 a Dansa Metropolitana, Barcelona, festival que coprodueix la peça.
Fitxa artística
Direcció: Rafa Jagat i Sabrina Gargano
Coreografia: Elelei amb l’ajuda dels ballarins
Ballarinxs: Sabrina Gargano, Loredana Gargano, Joel Pradas, Paula Sánchez i Héctor Plaza.
Dramatúrgia: Elelei amb l’assistència de Albert Perez
Vestuari: Elelei amb l’assistència de Lorena Madurga
Distribució i assessorament a la producció: Fani Benages
Coproducció: Dansa Metropolitana
El baile de la zurda, de La Cerda
En ‘El Baile de la Zurda’ LaCerda explora l’impuls vital del cos que balla al ritme de la música, veient el ball com a moviment i espai de trobada festiva i col·lectiva. Inspirant-se en maratons ballables i ritmes llatinoamericans, el coreògraf Edward Tamayo ha creat la peça a partir de “mantras” que se centren en la relació dels peus amb la pelvis, l’espai, el ritme i el grup. Aquest espectacle és un homenatge al ball i a les arrels llatinoamericanes dels creadors.
LaCerda és una companyia de dansa contemporània que neix el 2013 a Barcelona amb la intenció d’indagar escènicament sobre el concepte de ritual i els misteris que comporta. A través de la dansa, LaCerda treballa en la creació d’universos inquietants relacionats a allò aliè i desconegut. Treballa des de l’experiència, la sensació, i la visceralitat amb l’objectiu d’assolir el caràcter primari de la Dansa, que és anterior al verb i el concepte. LaCerda ha mostrat els seus treballs en diferents festivals i fires d’Europa i Llatinoamèrica, entre els quals destaquen el Festival Internacional de Danza en la Ciudad de Bogotá (Colòmbia), Minifest de Bariloche (Argentina), Feria de Huesca, Certamen Coreográfico de Madrid, Festival Internacional de Pula (Croàcia), el Festival Internacional de Performance de Mainz (Alemanya) i el Festival ENDOA de Benimaclet (València), entre d’altres.
Fitxa Artística
Creació i producció: LaCerda
Direcció i coreografia: Edward Tamayo
Interpretació:
Valentina Azzati i Irene Baeza
Música Original: Alejandro Dutra
Conceptualització: Júlia Vernet Gaudes
Distribució: MGM Marta-Guzmán-Management
Topa, de Brodas Bros
Quatre joves es troben en una plaça. Una plaça qualsevol de qualsevol ciutat.
Sona una música i els joves arrenquen a ballar. És quelcom quotidià per a ells. És la seva forma d’expressió. Ballar els fa ELLS. Alguns son ballarins formats en dansa tradicional basca. Altres ballarins de hip hop. El carrer , el seu espai vital, els uneix. ‘Topa’ proposa la unió de quatre intèrprets, que preservant
els seus orígens artístics, s’uneixen en una formació vital i enèrgica enriquint als seus intèrprets a través del coneixement dels seus companys. Expressions de carrer contemporànies, que avui comparteixen vida en las places de las ciutats. Junts composaran ‘Topa’, una peça de carrer en la que l’espai urbà transformarà en espai escènic amb col·laboració amb el public.
La companyia Brodas Bros neix l’any 2006, i des dels seus inicis, les dues parelles de germans i germanes Pol i Lluc Fruitós i Berta i Clara Pons formen el nucli que impulsa tots els seus projectes. Des de 2006 i fins a l’actualitat, aquesta companyia de germans s’ha caracteritzat per la seva versatilitat en el moment de treballar, participant en pel·lícules, anuncis, actuacions televisives, espectacles a mida… Masterclass pels artistes de “Saltimbanco” i “Coreo” del Cirque du Soleil, per les companyies de dansa contemporània de Cesc Gelabert, La Intrusa, Cobosmika i per l’Institut del Teatre així com en multitud de centres i escoles de ball per tot el món. Brodas Bros ha fet gira internacional dels seus espectacles tant de teatre com de carrer. Per Amèrica Central a Hondures, República Dominicana i Haití. Per Amèrica del Sud a Uruguai, Paraguai, Brasil, Xile. Recentment per América del Nord a Los Ángeles. També han actuant a l’Orient Mitjà, Japó, Àfrica (Guinea Equatorial). En el marc europeu han estat a França, Portugal, Alemanya, Bèlgica, UK i Holanda. El seu repertori de produccions en gira consta de 8 espectacles. Actualment estan en gira de “Vibra”, estrenat al Festival Grec 2016.
Fitxa artística
Coreografia: Jon Maya & Lluc Fruitós
Ballarins: Kukai Dantza & Brodas Bros (Lluc Fruitós, Clara Pons, Ibon Huarte y Urko Mitxelena)
Música: Jean Phillipe Barrios
Vestuari y espai escènic: Ikerne Jimenez
Dispositivo Labranza, de Lamajara
“Voldria saber alguna cosa de la terra i de la seva gent.”
Muñoz Rojas.
Vivim en un moment d’evolució-regressió. Actualment a causa de l’explotació excessiva dels recursos són cada vegada més les tendències que opten per recuperar el que és tradicional, ecològic, autèntic i amb identitat. Hi ha una certa necessitat de trobar-se de cara amb l’autenticitat de les coses, allò que ens fa sentir vius i en contacte amb la natura.
Dispositivo LABranza és una proposta participativa de caràcter intergeneracional que utilitza la figura del pagès i l’artista per identificar les semblances en tots dos camps i veure com conviuen. El dispositiu s’aborda amb una visió contemporània i conceptual de la relació existent entre “home x camp”, “ballarí x cos”, el paisatge del camp portat a la geografia del cos. Una comparativa constant de dos tipus de cossos que en el seu quotidià modifiquen allò que l’envolta des del seu moviment.
Prenem doncs aquest impuls per abordar una activitat que convida al moviment comú, quotidià i autèntic de les persones, el qual s’expressa ple de continguts i s’afanya per aquelles històries d’antany que des de la seva senzillesa carreguen d’enjundia i d’identitat els vilatans.
El Colectivo Lamajara va néixer l’any 2013 per unir a ballarins i artistes d’altres disciplines en la recerca d’un nou llenguatge del cos. El col·lectiu organitza la seva manera de treballar de manera cooperativa i explora el concepte de cultura “a través dels principis de la naturalesa: l’esdevenir, la transformació i el canvi”. La seva trajectòria està marcada per la reflexió sobre el territori i la seva connexió amb la terra, la ciutat i els epais comuns. En les seves pròpies paraules: “Aquest territori que volem descriure es tradueix en una manera d’habitar des de la dansa, integrant el cos, no només pel plaer de moure sinó també com a pràctiva política que s’oposi a les lògiques de les estructures capitalistes i colonials”.
Fitxa
Coreògrafs ponents: Daniel Rosado i Paloma Hurtado