El final de les obres s’espera per finals de junt i serà una feina delicada de molta precisió pel gran pes de les peces
Avui s’han instal·lat les primeres pedres decoratives del capcer de la Casa Navàs. Es tracta d’una feina molt delicada ja que cada peça pesa una tona, per això s’ha necessitat una camió grua de 32 tones amb un abast de 32 metres i la màxima professionalitat de tots els agents implicats. En total s’han de posar cinc pedres decoratives i un plafó central on hi ha un medalló circular en què es distingeix la data de 1904. Els motius decoratius s’han fet tots manualment i la pedra treballada és de Vinaixa, la mateixa que va escollir Lluís Domènech i Montaner a principis del segle XX. Com l’original, la mida total del capcer serà de 3,9 metres d’alçària i 4,8 metres d’amplada. Les pedres s’acabaran de col·locar aquest dimecres i la totalitat de l’obra s’enllestirà durant el mes de juny.
Després de molts mesos de feina prèvia, a finals d’abril van començar els treballs directes a la Casa Navàs per poder preparar l’arribada del capcer. Una vegada variada la geometria de la coberta s’han instal·lat les primeres pedres decoratives del frontispici. Quan s’hagin posat totes les peces, s’instal·larà una estructura tridimensional d’acer darrere del nou capcer, per reforçarlo. A partir d’aquí ja es podran col·locar els pinacles, fer el rejuntat de les pedres i els darrers retocs en el cas que sigui necessari. Una vegada acabades les obres s’aplicarà una pàtina cromàtica a tota la superfície. Això donarà homogeneïtat de to a tota la façana i alhora servirà de protector. Paral·lelament, també es netejarà la part superior de la façana. Tot el treball decoratiu del capcer, que ha durat gairebé quatre mesos, l’han fet manualment els picapedrers de l’empresa Pedra Maties de Solsona. Els encarregats de de fer les obres són els professionals de l’empresa de restauració Récop Restauracions sota la supervisió dels tècnics responsables del projecte, els arquitectes Pau Jansà i Joan Tous i el conservador restaurador, Pau Arroyo.
El capcer el formen cinc plafons rectangulars disposats esgraonadament en 3 nivells separats per pinacles, formant un triangle sobre l’eix de la tribuna. A partir dels fragments conservats s’han pogut definir les característiques dels plafons, esculpits amb motius vegetals i emmarcats per un arc trilobulat. L’eix de cada peça el forma una branca amb fulles que, en arribar a la base, gira per definir els dos eixos secundaris. Sota cada arc hi ha una flor de 5 pètals amb una esfera foradada al centre. Les branques tenen derivacions espirals al costat de les flors, dues fulles resolen la derivació de l’eix principal del traçat orgànic cap al trobament entre els arcs geomètrics. L’espai entre l’arc central i el lateral de la peça s’omple amb dues flors. Totes les peces ornamentades del capcer tenen el mateix disseny. A banda també hi ha sis pinacles recolzats sobre columnes i un pany llis central on hi ha un medalló en què, tal com es podia veure en l’original, hi ha esculpida la data 1904.
La destrucció del capcer i la conservació de les peces
Cal recordar que el capcer va ser destruït durant la Guerra Civil Espanyola per culpa d’un dels múltiples bombardejos que va patir la ciutat de Reus. Concretament, l’atac que va afectar a la Casa Navàs es va produir el 26 de març del 1938. Aquell dia a un quart i mig de nou del matí, sis bombarders S-79 amb 48 bombes explosives de cent quilos i 24 bombes incendiàries de vint quilos van colpejar durament la capital del Baix Camp. El bombardeig va fer que la Casa Navàs perdés part de la façana i la teulada, a més de la torre i el capcer.
Algunes de les peces del capcer van caure al mig de la plaça del Mercadal, la família propietària de la casa va endur-se les pedres i les va guardar als masos que tenien als afores de la ciutat. Allà s’han mantingut durant els darrers vuitanta anys. Haver conservar les peces ha estat fonamental per la reconstrucció del frontispici, ja que ha permès als picapedrers reproduir els motius decoratius igual que els originals.