‘Domènech i Montaner, patrimoni mundial’

La ciutat de Reus està immersa amb la commemoració del centenari de la mort de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner amb l’objectiu d’actualitzar un llegat imprescindible per entendre la ciutat d’ara fa un segle. I, a partir d’aquest referent, viure la ciutat del s. XIX i projectar-la cap al futur recuperant un referent de modernitat i dimensió universal. L’any Domène ch i Montaner, també té l’objectiu de dur a terme la difusió i divulgació de la vida i obra de l’arquitecte català, una de les personalitats més destacades de la història i un referent intel·lectual de primer ordre.

És doncs, amb motiu de l’Any Lluís Domènech i Montaner 2023 que el Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) ha gestat l’exposició “Domènech i Montaner, patrimoni mundial. A la recerca de l’art nacional perdut”, un itinerari visual per diferents monuments històrics i artístics -avui declarats patrimoni mundial per la UNESCO- que analitza la influència que han tingut els estudis del patrimoni antic català realitzats per Domènech i Montaner en la seva pròpia obra arquitectònica.

Aquesta exposició està inclosa al programa d’activitats que ha organitzat la Casa Navàs en el marc de la commemoració de l’any, i compta amb el suport de l’Agència de Promoció de Ciutat de l’Ajuntament de Reus.

L’exposició, comissariada per l’historiador, president del Centre d’Estudis Lluís Domènech i Montaner (CEDIM) i comissari de l’Any Domènech i Montaner a Canet de Mar, Carles Sàiz i Xiqués, i per la restauradora de béns mobles, coordinadora del CEDIM i co-comissària de l’Any Domènech i Montaner per la Generalitat de Catalunya, Gemma Martí Rey, es podrà veure a partir del 5 d’octubre a la Casa Navàs.

La mostra s’estructura en set àmbits i comença amb la visió domenequiana de l’antiga Tarraconensis amb els estudis de Tarraco i Barcino, que deixa aflorar el Domènech arqueòleg. Tot seguit emergeix el medievalista, amb una incursió als monuments romànics i gòtics de l’Edat Mitjana, sobretot fent incís als monuments més importants del període comtal com són les esglésies romàniques de la Vall de Boí i els de l’època nacional de la monarquia catalanoaragonesa, amb el Monestir cistercenc de Poblet. 

L’exposició desemboca en la projecció d’una nova arquitectura que integra tots els estils nacionals antics i que Domènech els transcendeix, a través de l’eclecticisme, en el nou art, el Modernisme català, exemplificat especialment amb els seus projectes magnes: el Palau de la Música i l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, ambdues obres també declarades Patrimoni Mundial.

Al llarg de l’exposició, els visitants podran veure recreacions 3D fotogramètriques d’alguns dels edificis patrimonials presents a la mostra com Centcelles o les esglésies de la Vall de Boí, així com la recreació de la pintura al fresc de Sant Climent de Taüll.

La mostra ha estat produïda per la Generalitat de Catalunya i dissenyada pel museògraf Ignasi Cristià i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Canet de Mar.

L’exposició, de format itinerant, es podrà veure a partir del 5 d’octubre a l’antiga botiga de la Casa Navàs de Reus. El mes de novembre viatjarà al Monestir de Poblet i a Brussel·les, on se celebra l’any de l’Art Nouveau. I acabarà el seu recorregut al Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona, indrets representats al llarg de l’exposició amb el patrimoni estudiat per Lluís Domènech i Montaner.

L’exposició compta amb el seu propi catàleg i amb àudios per mitjà de QR en la mateixa mostra que permeten aprofundir en el contingut.

Rate this post

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.