Durant tres dies, la Fira Trapezi portarà a Reus més d’una vintena de companyies per mostrar el talent del millor circ contemporani actual, enguany a nivell nacional, a causa de les restriccions derivades de la greu crisi sanitària mundial. La programació s’ha adaptat a les circumstàncies vetllant sempre per l’excel·lència i la promoció del talent.
Nous espais i escenaris adaptats
Pel que fa als espais de la Fira, enguany s’han incorporat dos nous escenaris per ampliar el radi d’actuació del festival i tenir espais delimitats a l’aire lliure: la plaça de l’Arquitecte Antoni Sardà i el pàrquing de Sant Serapi. Alhora, s’ha previst el muntatge de dues carpes de circ, una a la plaça d’Anton Borrell i l’altra al Mas Iglesias. A més, aquest any la Fira inclou una nova ubicació del Trapexic, a la bassa del Mas Iglesias, com a espai familiar i seguint la línia de les festes de Misericòrdia, amb espectacles gratuïts.
De la mateixa manera, es vetllarà per l’aplicació escrupolosa de les mesures d’higiene i seguretat pertinents, adaptades al context de la covid-19, com ara la neteja i desinfecció constant dels espais que acullen espectacles, tant dels artistes com públic; la reorganització d’aforaments segons espais, sempre mantenint les mesures i distàncies de seguretat; el disseny de recorreguts d’entrada i sortida per evitar creuaments de persones; i el control de les localitats i els accessos als espais dels espectacles per poder realitzar en tot moment la traçabilitat corresponent.
Les entrades es poden adquirir a través del web www.trapezi.cat.
Programa d’espectacles
DIVENDRES 23
17.00 h, a la PLAÇA ARQUITECTE ANTONI SARDÀ, ‘Mentir lo mínimo’ de Cia Alta Gama. 2€
17.30 h, al PARC MAS IGLESIAS TRAPEXIC, ‘La Bella Tour’ de La Bella Tour.
17.30 h, al JARDÍ DE LA CASA RULL, ‘Peix’ de Hotel Iocandi.
18.00 h, al TEATRE BARTRINA, ‘Esencial’ de Cia Vaivén Circo. 8€
18.30 h, al TEATRE BRAVIUM, ‘Só’ de Cia Xampatito Pato. 5€
19.00 h, al PÀRQUING SANT SERAPI, ‘Fil’ de Cia Madame Gaüc. 2€
19.00 h, a la CARPA MAS IGLESIAS, ‘Gran Reserva’ de Cia Rhum & Cia.
20.00 h, a la PISTA LA PALMA, ‘Sopa i el que el vent no s’endugué’ de 24è Circ d’Hivern de l’Ateneu Popular 9. 5€
21.00 h, al TEATRE BARTRINA, ‘Esencial’ de Cia Vaivén Circo. 8€
22.00 h, a la CARPA PLAÇA ANTONI BORRELL, ‘CABARET TRAPEZI’ amb diversos artistes.
DISSABTE 24
11.00 h, a la CARPA PLAÇA ANTONI BORRELL, ‘Absurd’ de Cia Circ Vermut.
12.00 h, a la PLAÇA ARQUITECTE ANTONI SARDÀ, ‘Sobre rodes’ de Cia Yldor Llach. 2€
13.00 h, al PARC MAS IGLESIAS TRAPEXIC, ‘La Bella Tour’ de La Bella Tour.
13.30 h, a la CARPA PLAÇA ANTONI BORRELL, ‘Absurd’ de Cia Circ Vermut.
17.00 h, a la PLAÇA ARQUITECTE ANTONI SARDÀ, ‘Mentir lo mínimo’ de Cia Alta Gama. 2€
17.00 h, al PARC MAS IGLESIAS TRAPEXIC, ‘Fili Busters’ de Mortelo & Manzani.
17.30 h, al JARDÍ DE LA CASA RULL, ‘Peix’ de Hotel Iocandi.
18.00 h, al TEATRE BRAVIUM, ‘Só’ de Cia Xampatito Pato. 5€
19.00 h, al PÀRQUING SANT SERAPI, ‘Fil’ de Cia Madame Gaüc. 2€
19.00 h, a la CARPA MAS IGLESIAS, ‘Gran Reserva’ de Cia Rhum & Cia.
20.00 h, a la PISTA LA PALMA, ‘Sopa i el que el vent no s’endugué’ de 24è Circ d’Hivern de l’Ateneu Popular 9. 5€
21.00 h, al TEATRE BARTRINA, ‘Déjà Vú’ de Cia Manolo Alcantara. 8€
22.00 h, a la CARPA PLAÇA ANTONI BORRELL, ‘CABARET TRAPEZI’ amb diversos artistes.
DIUMENGE 25
11.00 h, a la CARPA PLAÇA ANTONI BORRELL i PLAÇA ARQUITECTE ANTONI SARDÀ, ‘Mentir lo mínimo’ de Cia Alta Gama. 2€
12.00 h, a la CARPA MAS IGLESIAS, ‘Gran Reserva’ de Cia Rhum & Cia.
12.00 h, a la PLAÇA ARQUITECTE ANTONI SARDÀ, ‘Sobre rodes’ de Cia Yldor Llach. 2€
13.00 h, al PARC MAS IGLESIAS TRAPEXIC, ‘Fili Busters’ de Mortelo & Manzani.
13.00 h, a la PISTA LA PALMA, ‘Trenzadas’ de 23 Arts. 5€
17.00 h, a la CARPA PLAÇA ANTONI BORRELL i PLAÇA ARQUITECTE ANTONI SARDÀ, ‘Mentir lo mínimo’ de Cia Alta Gama. 2€
17.30 h, al JARDÍ DE LA CASA RULL, ‘Peix’ de Hotel Iocandi.
17.30 h, a la PISTA LA PALMA, ‘Trenzadas’ de 23 Arts. 5€
17.00 h, al TEATRE BRAVIUM, ‘Só’ de Cia Xampatito Pato. 5€
19.00 h, al PÀRQUING SANT SERAPI, ‘Fil’ de Cia Madame Gaüc. 2€
20.30 h, al TEATRE FORTUNY, ‘Orquesta de malabars de Cia Pistacatro. 8€
‘Mentir lo mínimo’de Cia Alta Gama
Despullar-se. Deixar sorgir la realitat. El joc mínim. La summa connexió de dos fragments. El públic que envaeix l’espai escènic. L’espai escènic que irromp en l’edifici. L’espectador que es converteix en actor reescrivint la realitat. El present que es transforma en un joc d’anada i tornada. Ja no hi ha escenari, ja no hi ha graderies. Ja no hi ha actor, ja no hi ha públic. Ja no hi ha actuació, només hi ha veritat. Una experiència col·lectiva en un lloc inusual, on una pista blanca, llisa, mínima serà l’espai de joc. A través del moviment, del pes, de les direccions mantenim un diàleg amb el públic on les preguntes seran les mateixes, però les respostes mai seran iguals.
‘La Bella Tour’ de La Bella Tour
Quan el circ estava en plena expansió i el públic aclamava les habilitats dels acròbates i el coratge dels domadors nit rere nit, els pallassos eren l’ànima de l’espectacle fent riure tant a nens com a adults.
Ara ja no quean malabaristes, ni acròbates, ni màgia, ni mossos de pista. Només aquests dos pallassos i/o herència circense dins d’una caixa. Dia rere dia, poble rere poble, intenten, amb esforç, mantenir la tradició familiar. A vegades amb èxit, unes altres amb catastròfic resultat. En qualsevol cas no tiraran la tovallola fins a aconseguir el seu propòsit:
La riallada del públic!
‘Peix’ de Hotel Iocandi
Segona producció d’aquesta companyia que presenta un solo de petit format de carrer basat en el circ i el pallasso. Una reflexió, des de la poètica de l’absurd, sobre la mallorquinitat, sobre l’impacte del turisme, sobre la lluita de poders, la buidor, el silenci i la solitud davant la immensitat, sobre la ridiculesa de ser grans i l’enyorança de ser petits.
Un viatge metafòric cap a les profunditats humanes per buscar allò que ens fa continuar nedant, buscant, remant tot i la magnitud i la força imprevisible i sempre sorprenent de les onades.
‘Esencial’ de Cia Vaivén Circo
ESSENCIAL és un espectacle que parla de transicions. Cinc personatges que juguen, que somien, un viatge
d’aventures que ens portarà a llocs recòndits en els quals la decisió vital serà prendre el camí més simple.
Aquest nou espectacle de Vaivén Circus es presenta amb una posada en escena inspirada en l’«Arc de Sant
Martí de Waldorf», una joguina composta per pilars i arcs que propicien una espectacular escenografia.
Estem davant una arquitectura canviant i capaç de reinventar-se, com el propi ésser humà fa en la cerca del
seu progrés.
‘Só’ de Cia Xampatito Pato
ESSENCIAL és un espectacle que parla de transicions. Cinc personatges que juguen, que somien, un viatge
d’aventures que ens portarà a llocs recòndits en els quals la decisió vital serà prendre el camí més simple.
Aquest nou espectacle de Vaivén Circus es presenta amb una posada en escena inspirada en l’«Arc de Sant
Martí de Waldorf», una joguina composta per pilars i arcs que propicien una espectacular escenografia.
Estem davant una arquitectura canviant i capaç de reinventar-se, com el propi ésser humà fa en la cerca del
seu progrés.
‘Fil’ de Cia Madame Gaüc
Fil és una creació que explora les relacions humanes a partir d’un llenguatge universal: el físic. Dos personatges viatgen en un joc de tensions entre la realitat i la ficció, la raó i l’emoció per projectar un imaginari amb el que capten la complicitat del públic. Un espectacle poètic, reflexiu i proper, on els equilibris sempre hi són presents. Fil és la història d’un salt. Una parella ens parla de les dificultats del dia a dia i els diferents estats de la seva relació mitjançant portés acrobàtics i una bàscula.
Fil és el primer espectacle de llarga durada de la Cia. Madame Gaüc; una creació de circ contemporani que combina elements del teatre i les arts del moviment.
‘Gran Reserva’ de Cia Rhum & Cia
En Joan Montanyès ‘Monti’ va deixar inacabat aquest projecte sobre la figura del mític pallasso Enrico Jacinto Sprocani, ‘Rhum’. El seus companys de Monti & cia l’han volgut fer arribar a port. Per a nosaltres és un honor rebre’l a Gràcia.
Rhum & Cia fa anys que no treballen i ningú no els crida per anar a actuar enlloc. Els seus pallassos malviuen al magatzem de la companyia i un bon dia reben una trucada inesperada… És Rhum? Té un bolo? Ha trobat un bolo? Hi ha bolo, sí… d’un dia per l’altre. Tots els membres de la companyia es mobilitzen: treuen la pols dels instruments, les arnes dels vestits i assagen l’espectacle que els va fer famosos. Però tenen un problema: Rhum no vindrà a fer la funció i no tenen August. O més aviat en tenen dos, de problemes: hi ha dos carablanques a la companyia i la pista de circ és massa petita per a tanta intel·ligència. Un dels dos haurà de deixar de ser el pallasso llest i haurà de posar-se el nas vermell.
‘Sopa i el que el vent no s’endugué’ de 24è Circ d’Hivern de l’Ateneu Popular 9
Sopa i el que el vent no s’emportà és un espectacle de circ que explora amb humor i tragèdia un seguit de dinars de Nadal d’una mateixa família a través de diverses generacions: la tradició, els hàbits, l’absència, la vida que passa i els records que defineixen qui som. Any rere any a la mateixa taula, sota la mateixa finestra, la mateixa recepta, el mateix avet, les mateixes cançons i el vent a fora. Al ritme dels hiverns, en el temps d’un àpat, ens podem reconèixer dins d’aquesta estranya família.
Sopa és fruit d’un procés de creació col·lectiu que s’ha forjant al llarg del 2019 en distintes residències a L’Estruch, La Central del Circ i al teatre de l’Ateneu Popular. Cinc intèrprets (Agnès Sales, Gines Belchi, Gwenn Buczkowski, Marta Camuffi i Mila Martínez) i sis disciplines diferents (volant, corda fixa, capil·lotracció, acrobàcia, trapezi i acrobàcia en moviment amb breakdance).
‘Absurd’ de Cia Circ Vermut
En Jordi i en David es coneixen des de fa temps, compartint espai d’entrenament a l’associació de circ Cronopis. Després d’haver fet algunes accions conjuntes en presentacions a l’espai decideixen començar aquest projecte. Creen la companyia de Circ Vermut i el seu primer espectacle junts: NI CAP NI PEUS.
Absurd és un l’espectacle que circ vermut vol estrenar a la primavera 2020. La idea és fer un espectacle seguint el segell del primer: amb l’objectiu de fer passar una bona estona, que hi hagi varies tècniques de circ i molt d’humor.
‘Sobre rodes’ de Cia Yldor Llach
La música comença. Les rodes de la bicicleta s’eleven del terra, cap al cel. Amb elles totes les mirades, petites i grans, de tots els colors, que compartiran durant 40 minuts la il·lusió d’un món al revés, la rialla i la tensió, la màgia del circ. Una bicicleta artística, ballarina, portora de piruetes i acrobàcies, i un artista, portor de somriures arreu del món. Tot serà possible: poseu-vos còmodes, gaudiu de l’espectacle, i prepareu-vos per formar-ne part.
Amb una combinació de tècnica i humor, l’artista extreu la poesia d’un objecte quotidià com és la bicicleta. Al cautxú de les rodes i a la pell de l’acròbata s’hi palpen els centenars de carrers, places i escenaris que des de l’estiu del 2013 han escrit històries impossibles a les ciutats del Canadà, d’Europa i del món, tot cercant i escrivint el llenguatge universal que és la il·lusió del circ.
‘Fili Busters’ de Mortelo & Manzani
La nova i arriscada aventura en què Mortelo&Manzani posaran en perill les seves vides i les de tot el públic que envolti l’escenari a menys de deu metres de distància, en un evident homenatge als temeraris de tota la vida. Els últims reclutes de la prestigiosa Fili Busters Daredevil Academy.
Divertidíssima proposta de circ i pallasso, amb tècniques de circ (funambulisme) i amb un aparell únic! La creació i direcció recau sobre un dels artistes del circuit nacional de carrer més carismàtics, el malagueny David Morales (Capitán Maravilla), i en aliança amb la productora circense La Circoteca i el Festival Circada Sevilla.
‘Déjà Vú’ de Cia Manolo Alcantara
Quina és la distància entre la realitat i el somni? Aquest és el punt de partida de la nova creació de Manolo Alcántara, que té com a protagonista un únic personatge. Té uns somnis ambiciosos que són, de fet, l’expressió dels seus aires de grandesa. Però aquests somnis grandiloqüents són lluny de la vida quotidiana de qui els imagina, i la distància que hi ha entre el desig i la realitat acaba per abocar al desànim del nostre personatge. Escolteu la música i els sons: de vegades seran tan repetitius i monòtons com la mateixa existència i de vegades, seran vius i alegres, autèntica banda sonora d’un món oníric. Ficció o realitat?
‘Trenzadas’ de 23 Arts
Trenzadas és la història d’un viatge. I d’una amistat. Tres dones es troben en el moll d’un port, procedeixen de mons molt diferents però tenen el mateix somni: travessar la mar, a la recerca d’una nova vida. El viatge serà ardu i desafiador, i posarà a cadascuna enfront de les seves pors.
Per mantenir-se en equilibri en la tempesta, per alliberar-se del propi passat i canviar de pell, per no sentir-se sola com una illa en l’oceà, per navegar cap allò desconegut…, per a tot això, i més, necessitaran estendre la mà, mirar-se als ulls i reconèixer-se en els altres. Serà trenant els seus destins i donant-se suport les unes a les altres que les tres trobaran la força, el coratge i l’alegria per dur a terme el viatge més important de les seves vides. Irònic i ple de poesia, Trenzadas ens mostra la bellesa de la trobada i la necessitat de confiar en els altres. I ens recorda que no estem soles.
‘Fil’ de Cia Pistacatro
Com el fum, el circ, en la seva evolució geomètrica cap al futur, penetra a través de totes les portes, finestres i esquerdes del panorama escènic. En aquest cas, ocupa els espais buits entre els atris i les cadires dels músics d’una banda municipal.
Orquestra de Malabars és un espectacle que compta amb sis malabaristes i una banda municipal. Una relació entre música i circ. Un concert on els malabaristes són els ballarins d’aquest ballet aeri. Clarinets, saxofons i trompetes són els pintors d’una pintura expressionista en la qual les boles, les maces i els cèrcols dibuixen en l’aire els sentiments i emocions transmesos per la música i el circ. La banda municipal i els seus músics, fora de la seva zona de confort, participen, gairebé com a actors, en un espectacle teatral tocant temes i estils fora del comú.
Amb tot, aquest és un espectacle d’instruments daurats, grans tambors, estores, camises blanques, uniformes i obres mestres clàssiques, però també de pantalons curts, samarretes, ulleres de sol, funk, blues, pop i punk.
‘CABARET TRAPEZI’ amb diversos artistes
‘Welcome to my head’ de Kerol
Un home a la vora de l’esquizofrènia ens convida a viatjar entre els plecs del seu cervell. Un personatge barrut, curull de tendresa, sarcasme i bogeria, ens mostra els efectes adversos de viure en elsnostres temps a través de gags absurds i habilitats inusuals. Amb un ritme frenètic i molt d’humor, Kerol ens sorprèn amb una miscel·lània de malabars excèntrics i beatbox bufó.
‘Banda del Cabaret’ de Circonautas
Cinc inquiets multiinstrumentistes amb molts anys d’experiència tant en la música com en les arts escèniques es reuneixen en aquest combo on tot és possible. Valents navegants, en la seva música ballen des de melodies i composicions originals fins a les més variades versions. S’atreveixen amb qualsevol estil, qualsevol format i totes les bogeries que se us puguin ocórrer. Una nau musical que pot fer des d’una cercavila festiva fins a sons atmosfèrics en un teatre buscant, sobretot, la complicitat amb els artistes i amb el públic. Una nau musical a la recerca de l’energia que converteixi en màgics els números de circ i les experiències escèniques.
‘Swing on wheels’ de Yldor
Cinc inquiets multiinstrumentistes amb molts anys d’experiència Cinc minuts de ball i acrobàcia amb bicicleta. Que fantàstica és la música, i que fantàstic és ballar, i que fantàstic és anar en bicicleta! Clar, la barreja promet. Ballar amb una bici, ser follower i líder intercanviant rols tota l’estona. Crear aquesta connexió tan buscada en el ball de parella, però amb un objecte. L’avantatge és que no se’m queixa mai; ara bé, si no ens entenem, potser acabem tots dos per terra, però això també passa entre persones.
‘Eje 36’ de La Fem Fatal
Paraula enfonsada en la necessitat de sentir cert equilibri. Falsa percepció d’immobilitat compresa entre passat i futur. Un present viu, atent i constant. Que no admet dubte, que es nodreix del reajust i que busca en la discòrdia la seva verticalitat. Un camí, un viatge, una vida plena de distorsions i que, només veient-la en perspectiva, sempre es manté en un sol eix.
‘Juggling experience’ de Totó Malabars
Un espectacle unipersonal que convida l’espectador a gaudir del virtuosisme dels malabars d’un artista que involucra el públic dins del seu xou. Amb una extraordinària destresa, Toto juga amb maces i boles en una sèrie de rutines que porta a l’extrem podent controlar fins a set boles i sis maces, la qual cosa demostra l’alt nivell de complexitat i tècnica que controla. I tot això amb un gran desplegament d’alegria i demostració de showman, aspectes que defineixen Toto. Un lliurament d’energia que no deixa ningú indiferent, apte per a tota mena de públics i escenaris. Toto no només ens obre una porta per gaudir del seu art sinó, que a més ens regala la seva alegria i desplegament escènic que captiven l’espectador. Un xou impossible d’oblidar.
‘Part of me’ de Nacho Ricci
Que fantàstica és la Aquest personatge relaxat i confiat sembla que desafiï la gravetat pujant una corda a molts metres d’alçada al ritme de la música, i fa que sembli fàcil allò impossible; cada vegada que deixa anar la corda i se suspèn a l’aire fa l’efecte que pot caure. La tensió i el risc semblen un joc, i els fa notar amb una picada d’ullet o un somriure, fins i tot des del lloc més alt on les destreses són cada vegada més difícils. El perill és imminent, però el gust per estar a l’escenari i compartir-lo amb el públic és present en tot moment en aquest acte d’alt nivell tècnic, sorprenent i agradable.
‘Upside down’ de Dua Laos
Dos artistes s’uneixen per transmetre les seves més profundes
inquietuds i vivències com a duple. La tensió i el joc de les relacions
humanes en escena que reflecteixen una història de dues ànimes en
conflicte. Trobades i desacords en una realitat giravoltada.