L’estrena a Catalunya de TERESA (Teatre Metropol, 22 novembre, 19 h), la nova pel·lícula de Paula Ortiz, just abans de l’arribada a sales comercials inaugurarà oficialment el XXIII Festival Internacional de Cinema de Tarragona REC. La projecció oficial es durà a terme en un Teatre Metropol que es vestirà per l’ocasió amb una ambientació exclusiva i onírica per estrenar cinc dies de cinema d’estrena d’arreu del món, que s’exhibirà en diversos espais de Tarragona fins al pròxim diumenge 26 de novembre.
La pel·lícula inaugural —amb les interpretacions de Blanca Portillo, Asier Etxeandia i Greta Fernández— marca un dels eixos del REC 2023, que enguany proposa molts llargmetratges, tant en la secció oficial Opera Prima com en les diferents projeccions fora de concurs, que reflexionen sobre la mirada femenina, de la mà tant dels treballs de directores d’arreu del planeta com de les històries que celebren la llibertat de cada dona i les heroïnes anònimes que cada dia omplen les nostres vides.
El públic del Festival REC 2023 que desitgi explorar les històries que tenen a les dones, i els seus universos, com a ei central no poden perdre’s propostes tan suggerents com GOODBYE JULIA (Opera Prima, Teatre Metropol, 23 novembre, 18 h), que mostra retrats femenins emmarcats en la realitat de Sudan per a parlar-nos de grans temes que no tenen final ni època; la culpa, les revelacions, la injustícia, el pes del patriarcat i l’origen dels conflictes.
Una de les grans convidades de l’edició d’enguany és l’actriu xilena Paula Garcia, que vindrà a Tarragona per a presentar un llargmetratge que ha marcat la seva carrera, com és GLORIA (Sessions Vemut, Teatret del Serrallo, 24 de novembre, 12 h), un llargmetratge que mostra la delicadesa de les relacions un cop passada la seixantena. La pel·lícula va suposar l’Os de plata a la millor actuació femenina al Festival de Berlín, per Garcia, i aquesta és l’ocasió perfecta per veure i compatir una estona amb la qui és coneguda com «la Meryl Streep d’Amèrica Llatina».
Una de les produccions que confirmen la solidesa de les directores que s’obren pas és el llargmetratge que signa Laura Ferrés. La guanyadora de l’Espiga d’Or a la Millor Pel•lícula a SEMINCI de Valladolid, LAIMATGE PERMANENT (Sessions Vemut, Teatret del Serrallo, 25 de novembre, 12 h), és una pel·lícula que explora el pes dels records i ‘efecte del pas del temps en les ferides i que no deixarà a ningú indiferent.
En aquesta línia, cal destacar també ARA LA LLUM CAU VERTICAL (Projeccions especials, Teatre Tarragona, 16 h), un film que signa Efthymia Zymvragaki i que s’endinsa dins de la historia d’una documentalista, Efthymia Zymvragaki, i del protagonista del seu documental, un confés maltractador.
Les relacions d’afecte entre dones, i els llaços intergeneracionals, es mostren de ple a AMA GLORIA (Opera Prima, Teatre Tarragona, 25 de novembre, 18 h), un llargmetratge que signa la directora Marie Amachoukeli-Barsacq i que serà una de les sorpreses del Festival, ja que ens dibuixa una preciosa relació d’afecte entre una nena i la seva mainadera.
Les relacions de les dones, i de les parelles, són el tema central de HOW TO HAVE SEX (Opera Prima, Teatre Tarragona, 25 de novembre, 22:15 h) el debut de Molly Manning Walker com a directora, que es podrà veure dins del programa del REC després de coronar-se amb les distincions de Millor Pel·lícula al Festival de Cannes (Un Certain Regard) i Millor Direcció Novella a la Seminci de Valladolid. Aquesta serà una de les més comentades del REC 2023. Amb imatges lluminoses i una banda sonora perfecta, aquesta és l’aposta que robarà el cor als qui, l’any passat, va entusiasmar Aftersun, un dels èxits del Festival REC 2022.
Experiències immersives que col·loquen l’espectador com a protagonista actiu
A més a més de descobrir les millors òperes primeres internacionals d’arreu del planeta, el talent emergent i el nou cinema africà, el Festival d’enguany reserva algunes projeccions molt especials, en les quals el públic podrà acostar-se de molt a prop a les noves tendències que neixen en el camp de la narració d’històries i acostar-se en primera persona als professionals que signen les produccions més punteres.
Aquest és el cas de THE LIMITS OF CONSENT (Opera Prima, Teatre Tarragona, 25 de novembre, 20 h), un film interactiu que compta amb diversos finals possibles i que obre la possibilitat als espectadors de “decidir” el desenllaç de la pel·lícula. La sessió oferirà als assistents la possibilitat de triar, en directe, entre 9 possibles trames que s’ofereixen, el que suposa una experiència interactiva que promet no deixar a ningú indiferent. La projecció comptarà també amb el director de la pel·lícula, Michael Keerdo-Dawson i l’actriu protagonista, Jaanika Arum.
Aquesta projecció obre una línia de cinema que proposa una total experiència immersiva per a l’espectador, juntament amb altres projeccions que segueixen una línia similar. Una d’elles és la nova pel·lícula de Lois Patiño, SAMSARA (Projeccions Especials, Teatre Metropol, 26 de novembre, 16 h), que proposa un viatge a través del cicle budista de mort i reencarnació. Des dels temples de Laos, convivint amb monjos adolescents, el públic acompanyarà a una ànima en el seu trànsit d’un cos a un altre a través del bard.
La projecció de cloenda del Festival REC, LE LIVRE DES SOLUTIONS / EL LIBRO DE LAS SOLUCIONES (Teatre Metropol, 26 de novembre, 20 h), suposa l’estrena a l’Estat espanyol de la nova pel·lícula de Michel Gondry. La proposta endinsa als espectadors en les dificultats que comporta la creació d’una història. La pel·lícula tracta sobre el camí de la creativitat i la força dels nous llenguatges al servei d’un dels oficis més vells i bells; explicar històries i suposa el retorn del cineasta francès a la comèdia directa.
La darrera proposa del Festival REC d’enguany proposa un viatge a un club nocturn de París i al ritme de techno. AFTER (Projeccions especials, Teatre Metropol, 26 de novembre, 22:15 h) és una pel·lícula sensorial i absorbent, que té la capacitat de traslladar les sensacions de llibertat, d’il·lusió que tot és possible i les ganes que passin coses. La projecció del llargmetratge comptarà amb la presència del director del film, Anthony Lapia, i l’actriu protagonista, Natalia Wiszniewska.
Secció Internacional Opera Prima: Pel·lícules a concurs
El Festival REC presenta amb una programació internacional plena de nou talent, novetats i estrenes que seduiran al públic amb grans títols. Les propostes d’enguany proposen un fresc de les noves veus del cinema internacional i recullen primeres pel·lícules de creadors que optaran als guardons del Jurat Internacional, de Cineclubs, Jurat Jove i el Premi del Públic, que es faran públics el dia 26 de novembre.
Amb temàtiques que tracen el mapa d’afectes i relacions arreu del planeta, la programació de la secció Opera Prima del Festival REC 2023 aposta per llargmetratges inèdits d’estrena d’arreu del món que configuren un mostra completa del talent emergent, que mira i reflexiona sobre el món que ens envolta amb una mirada única.
La programació a concurs recull films de cinematografies tan diverses com Sudan, Lituània o Taiwan, que han recollit l’admiració de públic a festivals de referència com Sundance, Cannes o Venezia.
En aquest sentit, els espectadors podran gaudir films com HEROICO (Teatret Tarragona, 23 de novembre, 16 h), una proposta trepidant que arriba de Mèxic i que ens parla dels sistemes jeràrquics –i humiliants– de les escoles militars i GOODBYE JULIA (Teatre Metropol, 23 de novembre, 18 h), un film amb retrats femenins emmarcats en la realitat de Sudan per a parlar-nos de grans temes que no tenen fi ni època; la culpa, les revelacions, la injustícia, el pes del patriarcat i l’origen dels conflictes.
Dins del marc de la secció Opera Prima, també es presenta THE SWEET EAST (Teatre Metropol, 23 de novembre, 20:30 h – Estrena a Catalunya), una de les sensacions de la Quinzena de Cineastes de Cannes, que serà de segur una pel·lícula indie de culte, i que proposa un viatge físic i emocional a través dels Estats Units a través dels ulls d’una jove de setze anys. La pel·lícula es podria definir com l’Alícia en el País de les Meravelles trash i serà, de segur, la pel·lícula de culte d’aquest any.
De Lituània arriba una de les propostes del REC 2023 que no deixarà a ningú indiferent, com és SLOW (Teatre Metropol, 23 de novembre, 22:30 h),que tracta amb sensibilitat i sensitivitat, un vincle de parella que traspassa tots els límits. Precisament, les relacions personals dutes al límit són també el timó de LOVE IS A GUN (Teatre Metropol, 24 de novembre, 16 h – Estrena a l’Estat espanyol),un film de gàngsters que arriba de Taiwan amb una estètica embriagadora i una proposta volgudament cool que va alçar-se amb el Premi a Millor Opera Prima a Venèzia.
Les vides sense rumb —i la manera de trobar-lo quan tot sembla perdut— són el fil conductor de LE RAVISSEMENT (Teatre Metropol, 24 de novembre, 20:10 h – Estrena a l’Estat espanyol) , una proposta que arriba de França amb la intenció de descol·locar al públic i fer-los replantejar moltes coses. Del país gal, també prové el llargmetratge AMA GLORIA (Teatre Tarragona, 25 de novembre, a les 18 h – Estrena a Catalunya), que ens dibuixa una preciosa relació d’afecte entre una nena i la seva mainadera i que aporta llum i escalfor en els vespres freds de finals de tardor.
Altres experiències que proposa la secció a competició Opera Prima del Festival REC 2023 és la pel·lícula estoniana THE LIMITS OF CONSENT (Teatre Tarragona, 25 de novembre, 20 h – Estrena a l’Estat espanyol), un film interactiu que compta amb nou diversos finals possibles i que obre la possibilitat als espectadors de “decidir” el futur d’Anna, una protagonista experta en l’art de la manipulació, que serà alhora “manipulada” pel públic.
HOW TO HAVE SEX (Teatre Tarragona, 25 de novembre, 22:15 h – Estrena a Catalunya) arriba de Regne Unit després de coronar-se amb les distincions de Millor Pel·lícula al Festival de Cannes (Un Certain Regard) i Millor Direcció Novella a la Seminci de Valladolid i serà una de les més comentades del REC 2023, ja que compta amb imatges lluminoses i una banda sonora perfecta per acompanyar-nos en el viatge, a vegades dolorós, cap a la maduresa i les primeres experiències sexuals. Aquesta és la pel·lícula que robarà el cor als qui, l0any passat, va entusiasmar Aftersun, un dels èxits del Festival REC 2022.
Per últim, THE (EX)PERIENCE OF LOVE (Teatre Metropol, 26 de novembre, 18 h – Estrena a l’Estat espanyol) ens duu, des de França i Bèlgica, els efectes de la “Síndrome de l’Amor Passat” i els seus efectes en una parella. Una comèdia, amb l’amor de fons, que ens ajudarà a tancar la selecció d’enguany amb un somriure còmplice.
Programa AFRO!
Pel que fa a les noves veus del cinema africà, els espectadors del Festival REC 2023 podran gaudir de les pel·lícules que proposa una nova generació de creadors provinents d’Àfrica subsahariana.
Dins del programa AFRO!, el públic podrà gaudir de:
LA NOIRE DE… (BLACK GIRL) (CaixaForum Tarragona, 23 de novembre, 18 h), MAMI WATA (Teatre Metropol, 24 de novembre, 18 h), ONCE UPON A TIME IN UGANDA (Bar Alquimista, 24 de novembre, 20 h) i IO CAPITANO (YO, CAPITÁN) (Teatre Metropol, 24 de novembre, 22:20 h).